Thursday, April 11, 2013

GOP Jakarta : Monas

Assalamualaikum

Alhamdulillah selamat sampai ke tanah air Malaysia ku pukul 12 malam semalam.. sudah seminggu aq menghabiskan cuti mid sem ku di negara seberang Indonesia bawah program Global Outreach Program UTM (GOP).. kami pergi seramai 14 orang dan 2 student postgraduate mewakili lecturer..

so sekarang aq keseorangan di bilik menghabiskan sisa sisa cuti mid sem yang hanya berbaki 3 hari lagi.. kami pergi ke 3 tempat di Indonesia iaitu Jakarta, Puncak dan Bandung, kami bertolak pada 4 April 12 malam ke Changi Airport Singapore since kami duduk di JB so lagi dekat daripada KLIA..

disebabkan kami sampai awal, kami sudah prepare dengan bekalan makanan untuk dimakan di airport dan segala kelengkapan untuk tidur di bangku airport.. then, pukul 7 pagi kami check in untuk naik flight ke Jakarta pukul 8.50 pagi..

kami naik Air Asia "now everyone can fly" dan breakfast roasted chicken dalam flight.. tapi sayangnya aq hanya dapat makan sedikit saja disebabkan loya first time naik flight.. lepas merasa sedikit terus muntah balik makanan tadi..

perjalanan hanya mengambil masa satu jam setengah dan selamat mendarat di Soekarno Hatta Airport Jakarta dan disambut dengan agen yang akan membawa kami sekitar Indonesia, then kami terus dibawa ke Monumen Nasional (MONAS).. bayaran untuk masuki hanyalah Rp 3ooo bersamaan Rm1..

wisata bermaksud kenderaan angkutan.. time kami pergi memang ramai sangat rombongan sekolah.. pemandangan dari menara monas sangat cantik.seolah olah menara KL la.. tapi Monas lagi murah.. semestinya sepanjang perjalanan terdapat peniaga yang menjual souvenir yang murah, kalau kita pandai bargain lagi kita dapat murah..

lepas itu, kami solat zohor dan jama' asar di Masjid Istiqlal.. masjid ini unik sekali tengok macam bangunan Putrajaya dan lunch di D'Cost Seafood ITC Mangga Dua.. lepas solat, terus bergerak shopping di Thamrin City Jakarta..

lepas penat shopping , malamnya, terus mengisi perut di Padang Resto Sederhana dan bermalam di Hotel N1 Jakarta. lepas siap bersihkan diri terus tidur senyenyaknya sebab masih banyak lagi aktiviti menanti keesokannya.. menyimpan tenaga untuk ke Puncak esoknya..
thanks for read.. to be continued bout Puncak...