Friday, August 19, 2016

RECIPES : Sorbet Mangga Limau


Assalamualaikum

Boleh katakan bulan lepas dan bulan ini memang kami tak payah nak beli buah sebab dekat kawasan rumah punyalah subur buah mangga tumbuh. Mana taknya bila buah mangga nak habis, mak pon dok ajak aku teman kait buah mangga sampaikan sekarang dah ada 2 bakul mangga, sebab buah mangga sentiasa terisi dalam bakul. So aku pun terfikir nak buat Mango Lime Sorbet ataupun orang kita panggil ais mangga. Buah mangga aku ni terlalu ranum, so aku tambah sikit limau untuk rasa lemak masam manis.






Bahan Bahan

1 cup water
1/2 cup sugar
1/4 cup lime juice (lebih kurang 2 biji limau)
1/2 tbsp lime zest (potong kecik kulit limau)
2 cup mango-diced (lebih kurang 1 setengah mangga)




Cara Cara

Combine water, sugar, lime juice and lime zest in a pot over medium heat. Simmer for 15 minutes. Once it (syrup) done, pour them through a strainer to remove excess liquid. Then let it cool to room temperature.

Combine the syrup + mango and blend until well combined. Pour into a container and freeze about 12 hours.


DONE!!!







Rasa dia macam kau makan jus mangga cume versi aiskrim. Lepas aku makan sorbet ini, lebihan tu terus aku cairkan dan jadilah Jus Mangga, nak lagi sedap tambah susu maka jadilah Jus Mangga Susu yang memang famous time kat bazar ramadhan kan. Resepi ambil daripada FB Tasty.

Thanks for Read. Selamat Berhujung Minggu :)

1 comment:

Keladi Ubi said...

wow..namapak macam menyelerakan tu.....